Het was me snel duidelijk: hier zijn volop ontwikkelkansen, óók internationale.
Doorgroeien in slechts 1,5 jaar tijd
Ik startte bij Ricoh Nederland aanvankelijk in de binnendienst als Sales Order Processor. Maar al snel kreeg ik de kans om door te groeien tot International Sales Coördinator. Lees hier mijn verhaal.
Vóór Ricoh had ik al enige werkervaring opgedaan als consultant bij een organisatie in de reisbranche. Een mooie rol, maar met weinig doorgroeimogelijkheden. Ik had juist de ambitie om mezelf te ontwikkelen in accountmanagement. En wilde graag de verantwoordelijkheid over een eigen (internationaal) klantenbestand.
Volop ontwikkelkansen
En toen kwam Ricoh op mijn pad. Tijdens het sollicitatiegesprek maakte ik mijn ambities kenbaar. Het werd me al snel duidelijk dat er hier volop mogelijkheden zijn om jezelf te ontwikkelen. Ook op internationaal vlak. Dat sprak me enorm aan.
"Het was me snel duidelijk: hier zijn volop ontwikkelkansen, óók internationale."
Vacaturetip van de manager
In het Order Processing-team verwerkte ik o.a. orders en contracten van sales. Mijn manager was op de hoogte van mijn ambities. Dus toen er na ongeveer een jaar een vacature vrijkwam voor International Sales Coördinator, liet hij mij dit direct weten. Ik vind het super dat mijn manager zo met me meedacht. Dit zegt veel over Ricoh.
Internationale klanten in Nederland ondersteunen
Ik werd aangenomen als International Sales Coördinator en kon al snel aan de slag. In deze rol bedien ik onze internationale, inbound klanten. Heeft Ricoh bij een klant in een ánder land een contract afgesloten? Dan neem ik contact op met de Nederlandse vestiging van die klant. Ik ga met hen in gesprek: wat kunnen we hier voor de klant betekenen? Wat zijn de vraagstukken, waar ligt hun behoefte? Ik spot de kansen voor cross- en upselling. In deze hoedanigheid heb ik ook veel contact met mijn internationale collega’s, bijvoorbeeld die in Frankrijk.
Vrijheid om werk zelf in te delen
Een groot pluspunt van werken bij Ricoh is dat ik hier alle ruimte krijg om mijn werk zelf in te delen. Natuurlijk heb je bepaalde targets en heb je hierover regelmatig overleg met je manager en team. Maar hoe je dit aanpakt, heb je grotendeels zelf in de hand. Ook werken we flexibel. Het uitgangspunt: 50 procent op kantoor, 50 procent thuis. En in een salesfunctie ben je ook regelmatig op pad naar klanten.
"Bij Ricoh krijg je alle ruimte om je werk naar eigen inzicht in te delen."
Topteam: samen voor de klant en mooie resultaten
Ons team bestaat uit zo’n 10 collega’s in uiteenlopende functies. Denk aan Sales Executives, een Sales Delivery Manager en natuurlijk een Salesmanager. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ons team één van de leukste en fijnste is. We kennen elkaar heel goed, op professioneel én persoonlijk vlak. We organiseren regelmatig teamuitjes en helpen elkaar graag om klanten maximaal te ondersteunen of om een deal binnen te slepen. Er is onderling veel ruimte voor hulpvragen. We kunnen op elkaar rekenen.
Ricoh als werkgever
Bij Ricoh ben je vrij om je eigen pad te bewandelen. Op de lange termijn én in je dagelijks werk. De sfeer is open en informeel. De directie is bijvoorbeeld heel benaderbaar. Tijdens de periodieke Townhall-meetings praten zij ons als collega’s vaak persoonlijk bij. Ook wordt er veel gedaan om bij te dragen aan je vitaliteit. Zo kun je een preventieve gezondheidscheck laten doen als je dat wilt. Of je kunt met korting naar de sportschool en een (elektrische) fiets krijgen.
Organisatie in verandering
Wat ik interessant vind, is dat de focus van Ricoh is verschoven van printleverancier naar een werkplek- en IT-dienstverlener. Onze klanten staan centraal. Dat betekent dat je andere vragen stelt dan voorheen. We kijken nog breder naar de uitdagingen van onze klanten en komen met oplossingen. Bijvoorbeeld op het vlak van e-invoicing of documentmanagement.
Ga jij ook voor verandering?
Ben jij enthousiast geworden na het lezen van het verhaal van Ruoling? Wij maken graag kennis met je. Ontdek onze vacatures en solliciteer.