Per week spreek ik 30-40 van onze Europese distributeurs, geweldig vind ik dat.
Distributeurs verder helpen – in heel Europa en daarbuiten
Toen mijn vriendin en ik naar Nederland verhuisden, wist ik niet zeker welke kant ik op wilde met mijn carrière. Vanuit mijn thuisland Portugal had ik een master in sportmanagement. Ik kon alleen weinig Engels en al helemaal geen Nederlands. Een aantal baantjes in de horeca verder, viel mijn oog op de vacature bij Ricoh International. Nederlands spreken was niet nodig, de werktijden waren goed en het zou een goede start bij een internationale organisatie zijn. Ik greep de kans.
Vanaf het eerste sollicitatiegesprek kon ik het goed vinden met mijn manager (we zijn zelfs vrienden geworden). Nu – heel wat jaren later - ben ik nog steeds erg blij met mijn werk bij Ricoh International als Customer Operations Coordinator. Onze afdeling is met recht Ricoh ‘International’: we komen allemaal uit andere landen. Frankrijk, India, China, Brazilië, de Filipijnen en Portugal.
Mooie uitdaging
Ricoh International zorgt voor de distributeurs van Ricoh in de EMEA-regio (Oost Europa, het Midden-Oosten, Azië en Afrika). Deze distributeurs verkopen onze oplossingen in landen waar geen Ricoh-salesorganisatie gevestigd is. Mijn collega’s en ik helpen deze distributeurs vooruit. Het gaat hier om meer dan 200 distributeurs wereldwijd. Een leuke uitdaging!
Verschillende perspectieven
Aangezien iedereen in ons team een andere culturele achtergrond heeft, hebben we acht zeer verschillende perspectieven. Dit is juist onze kracht. Hierdoor kunnen we onze distributeurs (die ook verschillende achtergronden hebben), heel goed helpen. Er is altijd ten minste één van ons die een distributeur meteen begrijpt door de manier waarop diegene iets zegt of doet. Dit houdt ons werk dynamisch en zo leren we ook veel van elkaar.
Gestructureerde werkdag
Als Customer Operations Coordinator heb ik niet alleen contact met de distributeurs. Ik ben ook de link tussen ons distributiecentrum in Bergen op Zoom (Ricoh Europe Supply Chain Management) en de distributeur.
Mijn werkdagen zijn aardig gestructureerd, wat ik fijn vind. Wanneer ik naar kantoor kom, controleer ik als eerste welke nieuwe productorders we binnen hebben gekregen van onze distributeurs. Vervolgens verwerk ik deze in ons systeem. Wat heeft de partner nodig? Welke printers? Of willen ze ergens meer over weten? Moet ik een externe leverancier inschakelen?
Met aandacht luisteren
Het grootste deel van mijn werkdag houd ik contact met onze distributeurs. Ik luister met aandacht naar hun behoeften. Daarna regel ik intern dat deze behoeften worden vervuld. Mijn afdeling verzorgt zowel de binnenkomende orders als de interne administratie. De taken hiervoor verdelen onze collega’s en ik onderling.
Leuk onderdeel van het werk
Als afdeling kunnen onze taken behoorlijk uitdagend zijn, aangezien we zorgen voor zoveel partners in verschillende landen. Iedere distributeur heeft eigen procedures en manieren van werken. Dit maakt het werk tegelijk ook zo leuk en gevarieerd.
Per week spreek ik 30-40 van onze distributeurs. De één vaker dan de ander. Inmiddels heb ik heel goede banden met onze distributeurs door heel Europa. Ik ken hun vraagstukken en behoeften. Dat maakt mijn werk zo mooi.
Kansen voor persoonlijke ontwikkeling
Heb je ambities of bepaalde carrièredoelen? Ricoh helpt je hierin verder. Voor ieder wat wils. Ook als je minder ambitieus bent. Zelf ben ik heel tevreden met mijn functie. Ondertussen wen ik ook nog steeds aan het wonen en werken in Nederland. Het fijne is dat er bij Ricoh genoeg ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden zijn, zodra ik daar aan toe ben. Ik kijk nu al uit naar de komende jaren!
Ook toe aan verandering?
Spreekt het verhaal van Miguel jou aan? Ben je ambitieus en leergierig? Dan ontmoeten wij jou graag. Ontdek onze vacatures en solliciteer.